Wyszukiwarka

Wyszukiwarka

Kalendarium

Piątek, 2018-10-19

Imieniny: Michaliny, Michala

Statystyki

  • Odwiedziny: 2856071
  • Do końca roku: 73 dni
  • Do wakacji: 245 dni
E-DZIENNIK
Jesteś tutaj: Start / Specjaliści / Logopeda

Logopeda

Logopedia w naszej szkole

W naszej szkole funkcję logopedy szkolnego pełnią:

mgr Anna Kołakowska-Rogala, mgr Katarzyna Pasierb, mgr Ewa Stolarska

 

Godziny pracy w roku szkolnym 2017/2018

 Anna Kołakowska-RogalaKatarzyna PasierbEwa Stolarska
sala 132

sala 132
slala 102

sala 132
sala 102


Poniedziałek

 

8:20 - 13:20

9:35 - 10:35 sala  102

15:15 - 17:15 sala 132

Wtorek

 7:30 - 12:30

7.30 - 8.20 KR

9:35 -10:35  sala  102

12:40 -15:40 sala 132

9:50-10:50   sala 102

14:15-17:15  sala 132


Środa

 

8:20 - 14:20 

-----------------------

11:40-12:40  sala 102

Czwartek

8:20- 13:00

17:00 - 18:00 KR

-----------------------

--------------------
Piątek



8:20 - 13:20

 



9:35 - 10:35 sala  102

 

-------------------

KR-Konsultacje dla rodziców

 

We wrześniu przeprowadzane są badania przesiewowe mające na celu sprawdzenie rozwoju mowy, słuchu fonematycznego, fizjologicznego, zaburzeń i wad wymowy u dzieci. Uczniowie kierowani są również na konsultacje specjalistyczne do neurologa, psychologa, laryngologa, ortodonty lub audiologa. Spośród przebadanych uczniów, zakwalifikowani na terapię logopedyczną uczestniczą w systematycznych ćwiczeniach.
Na zajęcia zapraszani są rodzice (szczególnie w początkowym etapie terapii), aby mogli prawidłowo utrwalać mowę dziecka w trakcie ćwiczeń domowych. Ćwiczenia zapisywane są w zeszytach, co pomaga w systematyczności terapii. Sukces terapii zależy w dużej mierze od codziennej, systematycznej pracy rodziców z dzieckiem. Dzięki niej dziecko szybko i skutecznie nauczy się poprawnie mówić, pisać i czytać.

 

Kim jest logopeda?

To terapeuta zajmujący się pomocą dla dzieci, młodzieży i dorosłych z wadami wymowy takimi jak: seplenienie, rotacyzm, mowa bezdźwięczna, jąkanie. Zadaniem logopedy szkolnego jest zapobieganie zaburzeniom mowy (profilaktyka), rozpoznawanie (diagnoza) oraz usuwanie wad w trakcie terapii logopedycznej.

W ostatnich latach systematycznie wzrasta liczba dzieci z wadami wymowy. Do najczęściej spotykanych zaburzeń mowy zalicza się:

  • seplenienie międzyzębowe -podczas artykulacji głosek syczących (s,z,c,dz) język wsuwany jest między zęby
  • seplenienie proste - czyli zamiana głosek szumiących (sz,ż,cz,dż) na syczące (s,z,c,dz) np. zamiast szafa - safa, czapka - capka
  • rotacyzm - brak głoski r lub nieprawidłowa jej wymowa
  • bezdźwięczność - głoski dźwięczne ulegają ubezdźwięcznieniu np. woda - fota
  • artykulacja zmiękczona głosek syczących np. sanki - sianki, zupa - ziupa, cebula - ciebula
  • artykulacja twarda głosek miękkich np. ciasto - casto, siano - sano, nie - ne
  • wymowa niedbała spowodowana brakiem otwierania ust przy mówieniu, zaciśnięciem szczęk, co powoduje, że mowa jest niewyraźna i niezrozumiała

Korekcja wad wymowy polega na:

  • usprawnianiu narządów artykulacyjnych (języka, warg)
  • ćwiczeniach oddechowych
  • kształtowaniu słuchu fonematycznego (wysłuchiwanie i różnicowanie dźwięków mowy)
  • wywoływaniu, korygowaniu i utrwalaniu prawidłowej wymowy głosek w izolacji, sylabie, wyrazie, zdaniu i dłuższych wypowiedziach

Jeśli uczeń prawidłowo wymawia wcześniej zaburzone głoski nie tylko w mowie kontrolowanej w czasie ćwiczeń ale także spontanicznie w każdej sytuacji, wówczas następuje zakończenie terapii. Wadom wymowy towarzyszą często wady zgryzu, trudności w nauce, problemy związane z zachowaniem i koncentracją uwagi, a także zaburzenia emocjonalne i psychiczne.
W czasie terapii logopeda skupia się przede wszystkim na korygowaniu zaburzonej mowy, ale pamięta również o ćwiczeniach usprawniających percepcję wzrokową, słuchową, orientację przestrzenną. Wprowadza też elementy ćwiczeń ułatwiających naukę czytania i pisania, doskonali rozwój ruchowy i emocjonalny.

test