Szkoła Podstawowa nr 1 im. generała Franciszka Kleeberga w Ząbkach

Szkoła Podstawowa nr 1 im. generała Franciszka Kleeberga w Ząbkach

Nasz facebook 

godlo_polski
05-091 Ząbki ul. Piłsudskiego 35
Tel: (22) 781-61-93
e-mail: sekretariat@sp1zabki.pl

Logopeda

 

Godziny pracy w roku szkolnym 2023/2024

P. Magdalena Borowska

sala 127

Poniedziałek Wtorek Środa Czwartek Piątek
8..30-13.30 9.30-13.30 8.30-13.30 9.30-13.30 9.30-13.30

 

We wrześniu przeprowadzane są badania przesiewowe mające na celu sprawdzenie rozwoju mowy, słuchu fonematycznego, fizjologicznego, zaburzeń i wad wymowy u dzieci. Uczniowie kierowani są również na konsultacje specjalistyczne do neurologa, psychologa, laryngologa, ortodonty lub audiologa. Spośród przebadanych uczniów, zakwalifikowani na terapię logopedyczną uczestniczą w systematycznych ćwiczeniach.
Na zajęcia zapraszani są rodzice (szczególnie w początkowym etapie terapii), aby mogli prawidłowo utrwalać mowę dziecka w trakcie ćwiczeń domowych. Ćwiczenia zapisywane są w zeszytach, co pomaga w systematyczności terapii. Sukces terapii zależy w dużej mierze od codziennej, systematycznej pracy rodziców z dzieckiem. Dzięki niej dziecko szybko i skutecznie nauczy się poprawnie mówić, pisać i czytać.

 

Kim jest logopeda?

To terapeuta zajmujący się pomocą dla dzieci, młodzieży i dorosłych z wadami wymowy takimi jak: seplenienie, rotacyzm, mowa bezdźwięczna, jąkanie. Zadaniem logopedy szkolnego jest zapobieganie zaburzeniom mowy (profilaktyka), rozpoznawanie (diagnoza) oraz usuwanie wad w trakcie terapii logopedycznej.

W ostatnich latach systematycznie wzrasta liczba dzieci z wadami wymowy. Do najczęściej spotykanych zaburzeń mowy zalicza się:

  • seplenienie międzyzębowe -podczas artykulacji głosek syczących (s,z,c,dz) język wsuwany jest między zęby
  • seplenienie proste - czyli zamiana głosek szumiących (sz,ż,cz,dż) na syczące (s,z,c,dz) np. zamiast szafa - safa, czapka - capka
  • rotacyzm - brak głoski r lub nieprawidłowa jej wymowa
  • bezdźwięczność - głoski dźwięczne ulegają ubezdźwięcznieniu np. woda - fota
  • artykulacja zmiękczona głosek syczących np. sanki - sianki, zupa - ziupa, cebula - ciebula
  • artykulacja twarda głosek miękkich np. ciasto - casto, siano - sano, nie - ne
  • wymowa niedbała spowodowana brakiem otwierania ust przy mówieniu, zaciśnięciem szczęk, co powoduje, że mowa jest niewyraźna i niezrozumiała

Korekcja wad wymowy polega na:

  • usprawnianiu narządów artykulacyjnych (języka, warg)
  • ćwiczeniach oddechowych
  • kształtowaniu słuchu fonematycznego (wysłuchiwanie i różnicowanie dźwięków mowy)
  • wywoływaniu, korygowaniu i utrwalaniu prawidłowej wymowy głosek w izolacji, sylabie, wyrazie, zdaniu i dłuższych wypowiedziach

Jeśli uczeń prawidłowo wymawia wcześniej zaburzone głoski nie tylko w mowie kontrolowanej w czasie ćwiczeń ale także spontanicznie w każdej sytuacji, wówczas następuje zakończenie terapii. Wadom wymowy towarzyszą często wady zgryzu, trudności w nauce, problemy związane z zachowaniem i koncentracją uwagi, a także zaburzenia emocjonalne i psychiczne.
W czasie terapii logopeda skupia się przede wszystkim na korygowaniu zaburzonej mowy, ale pamięta również o ćwiczeniach usprawniających percepcję wzrokową, słuchową, orientację przestrzenną. Wprowadza też elementy ćwiczeń ułatwiających naukę czytania i pisania, doskonali rozwój ruchowy i emocjonalny.