Logopeda
Godziny pracy w roku szkolnym 2023/2024
P. Magdalena Borowska
sala 127
Poniedziałek | Wtorek | Środa | Czwartek | Piątek |
8..30-13.30 | 9.30-13.30 | 8.30-13.30 | 9.30-13.30 | 9.30-13.30 |
We wrześniu przeprowadzane są badania przesiewowe mające na celu sprawdzenie rozwoju mowy, słuchu fonematycznego, fizjologicznego, zaburzeń i wad wymowy u dzieci. Uczniowie kierowani są również na konsultacje specjalistyczne do neurologa, psychologa, laryngologa, ortodonty lub audiologa. Spośród przebadanych uczniów, zakwalifikowani na terapię logopedyczną uczestniczą w systematycznych ćwiczeniach.
Na zajęcia zapraszani są rodzice (szczególnie w początkowym etapie terapii), aby mogli prawidłowo utrwalać mowę dziecka w trakcie ćwiczeń domowych. Ćwiczenia zapisywane są w zeszytach, co pomaga w systematyczności terapii. Sukces terapii zależy w dużej mierze od codziennej, systematycznej pracy rodziców z dzieckiem. Dzięki niej dziecko szybko i skutecznie nauczy się poprawnie mówić, pisać i czytać.
Kim jest logopeda?
To terapeuta zajmujący się pomocą dla dzieci, młodzieży i dorosłych z wadami wymowy takimi jak: seplenienie, rotacyzm, mowa bezdźwięczna, jąkanie. Zadaniem logopedy szkolnego jest zapobieganie zaburzeniom mowy (profilaktyka), rozpoznawanie (diagnoza) oraz usuwanie wad w trakcie terapii logopedycznej.
W ostatnich latach systematycznie wzrasta liczba dzieci z wadami wymowy. Do najczęściej spotykanych zaburzeń mowy zalicza się:
- seplenienie międzyzębowe -podczas artykulacji głosek syczących (s,z,c,dz) język wsuwany jest między zęby
- seplenienie proste - czyli zamiana głosek szumiących (sz,ż,cz,dż) na syczące (s,z,c,dz) np. zamiast szafa - safa, czapka - capka
- rotacyzm - brak głoski r lub nieprawidłowa jej wymowa
- bezdźwięczność - głoski dźwięczne ulegają ubezdźwięcznieniu np. woda - fota
- artykulacja zmiękczona głosek syczących np. sanki - sianki, zupa - ziupa, cebula - ciebula
- artykulacja twarda głosek miękkich np. ciasto - casto, siano - sano, nie - ne
- wymowa niedbała spowodowana brakiem otwierania ust przy mówieniu, zaciśnięciem szczęk, co powoduje, że mowa jest niewyraźna i niezrozumiała
Korekcja wad wymowy polega na:
- usprawnianiu narządów artykulacyjnych (języka, warg)
- ćwiczeniach oddechowych
- kształtowaniu słuchu fonematycznego (wysłuchiwanie i różnicowanie dźwięków mowy)
- wywoływaniu, korygowaniu i utrwalaniu prawidłowej wymowy głosek w izolacji, sylabie, wyrazie, zdaniu i dłuższych wypowiedziach
Jeśli uczeń prawidłowo wymawia wcześniej zaburzone głoski nie tylko w mowie kontrolowanej w czasie ćwiczeń ale także spontanicznie w każdej sytuacji, wówczas następuje zakończenie terapii. Wadom wymowy towarzyszą często wady zgryzu, trudności w nauce, problemy związane z zachowaniem i koncentracją uwagi, a także zaburzenia emocjonalne i psychiczne.
W czasie terapii logopeda skupia się przede wszystkim na korygowaniu zaburzonej mowy, ale pamięta również o ćwiczeniach usprawniających percepcję wzrokową, słuchową, orientację przestrzenną. Wprowadza też elementy ćwiczeń ułatwiających naukę czytania i pisania, doskonali rozwój ruchowy i emocjonalny.