Szkoła Podstawowa nr 1 im. generała Franciszka Kleeberga w Ząbkach

Szkoła Podstawowa nr 1 im. generała Franciszka Kleeberga w Ząbkach

Nasz facebook 

godlo_polski
05-091 Ząbki ul. Piłsudskiego 35
Tel: (22) 781-61-93
e-mail: sekretariat@sp1zabki.pl

Tajemnice zielonych dachów

Pod takim właśnie hasłem nasza szkoła przez dwa listopadowe tygodnie realizowała projekt edukacyjny „Ogarnij inżynierię”.

Uczniowie klasy 4b i 4e zamienili się w młodych inżynierów, aby rozwiązać problem braku terenów zielonych w mieście. Wykorzystując metodę inżynieryjną postanowili stworzyć miasto przyszłości, gdzie obok tradycyjnych domów miały powstać budynki z zielonymi dachami.

W tym celu na lekcjach przyrody poznali potrzeby życiowe roślin, ich znaczenie w przyrodzie i życiu człowieka, a w szczególności w tworzeniu specyficznego mikroklimatu.

Na zajęciach terenowych badali i opisywali składniki pogody. Wykonując szereg doświadczeń poznali pojęcie temperatury i jej wpływu na substancje. Tworzyli proste termometry i dokonywali pomiaru temperatur. Wykazywali istnienie ciśnienia atmosferycznego i jego wpływu na pogodę oraz samopoczucie człowieka. Dowiedzieli się, czym jest wilgotność powietrza i jakim przyrządem się ją mierzy. W zespołach konstruowali własne higrometry włosowe. Za pomocą przyrządów badali kierunek, prędkość i siłę wiatru. Budowali proste wiatrowskazy oraz dwa typy anemometrów – czaszowy i arkuszowy.

Na zajęciach komputerowych uczniowie uczyli się projektowania 3D w programie typu CAD używając programu Autodesk 123D Design. Poznali budowę i zasady działania drukarki 3D. Dowiedzieli się również, do czego wykorzystuje się druk 3D. Projektowali w programie 123D Design modele wiatrowskazów, które po wydrukowaniu zostały umieszczone na zielonych dachach ich domów.

Na lekcjach techniki uczniowie poznali zasady konstruowania domów z zielonymi dachami. Potem młodzi inżynierowie w grupach budowali po dwa budynki, różniące się tylko dachami – jeden dom był pokryty roślinami, a drugi tradycyjnymi materiałami.

Następnie wykorzystując termometry i higrometry mierzyli temperaturę i wilgotność powietrza w obu rodzajach domów. Pod okiem matematyków dokonali analizy uzyskanych wyników. Na ich podstawie udowodnili, że w domach pokrytych roślinnością są mniejsze wahania temperatury i większa wilgotność powietrza. W ten sposób stworzyli naturalną klimatyzację. Okazało się, że rośliny pozwalają oszczędzać energię i utrzymać korzystny dla zdrowia człowieka mikroklimat. Uczniowie uznali, że zielone dachy są bardzo ciekawym rozwiązaniem umożliwiającym kompromis pomiędzy ograniczeniem przestrzeni a potrzebą zieleni.

Budując miasto przyszłości młodzi inżynierowie zdobyli wiedzę i umiejętności z różnych dziedzin nauki, zyskali możliwość realizacji własnych ciekawych pomysłów, uczyli się współdziałania w zespole a jednocześnie świetnie się bawili.


Zespół nauczycieli
przedmiotów matematyczno – przyrodniczych.